زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

عبداللّه میثمی اصفهانی





شیخ عبداللّه میثمی، از روحانیان مبارز و انقلابی معاصر در سال ۱۳۳۴ش. بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



شیخ عبداللّه میثمی، از روحانیان مبارز و انقلابی معاصر در سال ۱۳۳۴ش. بوده است. وی در محلّه مسجد حکیم اصفهان متولّد شد. تحصیلات خود در دبستان و دبیرستان را در اصفهان طی کرد و برای تحصیل در حوزه علمیه به قم رفت و در مدرسه حقّانی نزد اساتید حوزه حاضر شد.

۲ - مبارزات سیاسی قبل از انقلاب



او در پی مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۴ش دستگیر و زندانی شد و پس از یک سال و نیم به اصفهان منتقل شد و به قم بازگشت و نزد حضرات آیات: قدوسی، خزعلی و حائری شیرازی ادامه تحصیل داد.

۳ - مبارزه با گروه‌های مسلح



او پس از پیروزی انقلاب به سپاه پیوست و برای مبارزه با گروه‌های مسلح ضدّ انقلاب راهی کردستان شد. مدّتی بعد برای تبلیغ و پیشبرد اهداف انقلاب به یاسوج رفت و به مردم محروم کهگیلویه و بویراحمد خدمات ارزنده‌ای نمود. او پس از آن از سوی امام خمینی به نمایندگی امام خمینی در سپاه منطقه ۹ کشور منصوب شد و مدّتی بعد به عنوان نماینده امام در قرارگاه عملیاتی خاتم الانبیاء (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) منصوب شد و در فرماندهی عملیات‌های رزمندگان در جنگ با عراق نقش فعّالی را ایفا کرد.

۴ - شهادت



شیخ عبداللّه میثمی چند هفته پس از عملیات رزمندگان ایرانی در شرق بصره (عملیات کربلای ۵) در روز ۱۲ بهمن ۱۳۶۵ش به شهادت رسید و در تکیه شهدای شهر اصفهان به خاک سپرده شد.
[۱] شمع محفل خاتم، ص۱۳-۱۸.
[۲] شمع محفل خاتم، ص۱۹-۵۱.


۵ - پانویس


 
۱. شمع محفل خاتم، ص۱۳-۱۸.
۲. شمع محفل خاتم، ص۱۹-۵۱.


۶ - منبع


مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۳۶۷.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.